Korenbloem-
blauw
Korenbloemblauw
Korenbloemblauw
Korenbloem-blauw
Korenbloemblauw
Korenbloemblauw
Korenbloemblauw
KORENBLOEMBLAUW
Samenstelling en presentatie:
Roland Bergeys en Leentje De Coninck
Accordeon: Bart Wils & Kris De Munck
Roland Bergeys behaalde enkele prijzen in literaire wedstrijden, zijn toneel werd opgevoerd op het Europees Theaterfestival, in het Museum van Hedendaagse Kunst, het Fakkelteater, en de Zoo in Antwerpen, en vertaald in het Frans en in het Roemeens. Hij interviewde in diverse Antwerpse cultuurtempels (Raamtheater, T.I.L., EWT-Theater, FNAC) meer dan duizend kunstenaars voor een ‘levend publiek’ in Radio Minerva’s Foyer. Met zijn spectaculaire vertellingen en lezingen brengt hij menig toeschouwer in vervoering. Zijn vrouw Leentje De Coninck vertelt en acteert gedreven en vult hem daarbij perfect aan, net als Bart Wils, die virtuoos musiceert. Het nieuwste boek van Roland bij Lannoo, De reden waarom, is een spannende dubbelroman.
foto's Michel Wuyts
Bart Wils
Bart Wils studeerde in 2010 af als master in accordeon aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Ludo Mariën. Hij behaalde dat jaar ook zijn lerarendiploma. Hij is de accordeonleraar op de MA’GO Antwerpen, Academie voor muziek en woord Borgerhout en de! Kunsthumaniora Antwerpen. Naast diverse solo-optredens in België, Duitsland, Frankrijk en Spanje deed hij ook orkestervaring op: In 2005 in een samenwerking met de Koninklijke Muntschouwburg. In 2006 als accordeonist in het orkest in de musical “Pinokkio” van studio 100. In 2008 met het Brussels Philharmonic Orchestra. In 2009 nam hij de accordeonpartij in de opera “Wozzeck” van Alban Berg op zich in een productie van de Vlaamse Opera. In 2011-2012 speelde hij in het orkest van de musical “Fiddler on the roof” in een productie van Musical van Vlaanderen. In 2014 speelde hij de accordeonpartij in voor de musical 14-18 van studio 100. In 2015-2016 speelde hij de rol van accordeonist in de Musical Piaf van Music Hall. In 2018 speelde hij de accordeonpartij in voor de musical 40-45 van studio 100.
Hij is te horen op de CD “Talpa” van Ludo Mariën. In 2017 werkte hij samen met componist Jeroen Malaise, waaruit het werk PostScriptum voor solo-accordeon tot stand kwam. Daarnaast brengt hij sinds 2013 samen met het Uitgelezen Gezelschap verschillende dynamische vertellingen.
Kris De Munck
Kris kreeg muziek met de paplepel ingegeven. Vader Etienne en moeder Ria Van Weverberg leerden elkaar kennen aan het Lemmensinstituut in Leuven. Muziek was alomtegenwoordig thuis en reeds in hun kinderjaren traden de kinderen mee op met ‘Pandoer’, de (familie)volksmuziekgroep die wordt geleid door Ria en waar Kris nog steeds deel van uitmaakt.
Kris studeerde af in het DKO voor dwarsfluit (bij Luc Leys), accordeon (bij Eddy Flecijn), blokfluit (bij Joris Van Goethem), voordracht (bij Johan Caekelbergh) en toneel (bij Daan Van den Durpel en Hugo Van Laere). In de lessen ‘folkzang’ bij Elly Aerden maakte ze verder kennis met het rijke repertoire van de Vlaamse volksliederen. Kris vormde samen met haar zus Leen het frontvrouwenduo van de groep ‘Berline’, waarmee ze programma’s als ‘Oorlogsliefde’ en ‘Land van Klei’ speelden in meer dan 150 muziekclubs, in culturele centra en op festivals in België en in Nederland. Sinds 2013 maken de zussen ook deel uit van de groep ‘Encantadas’.
Kris speelt al meer dan 10 jaar bij accordeonensemble ‘Voce d’Oro’ van Eddy Flecijn en is momenteel ook nog muzikant bij het vertel-ensemble ‘Uitgelezen Gezelschap’, (ook van dit programma Korenbloemblauw): Roland Bergeys.
Onder de naam ‘Mona Liz’, een Spaanse invulling van hun familie- en voornamen, treden Leen en Kris ten slotte ook als duo op, onder andere met een aperitiefprogramma ‘Arco Iris’.